- 1990 - Falun, Dalarna -

tisdag 7 januari 2014

Försten till gungbrädan!

Igår när jag inte kunde sova tänkte jag tillbaka på mitt liv, mycket längre tillbaka än vad jag brukar.

Jag tänkte på Främbyskolan där jag gick på låg- och mellanstadiet. Vi hade gröna plattor med siffror som vi låtsades var pizzor, så hade vi pizzeria i rabatten utanför ettorna. Annars lekte vi häst med hopprep lindade runt axlarna, taxi med vagnar eller bara hoppade på styltor, om man hade tur och kom först till boden med uteleksaker. Det var inte enda gången man ville vara snabbast. Bytte man om fort innan idrotten kunde man bli en av de som fick ta en vaniljluktande boll innan lektionen startade. Innebandyturneringar, pingis, danser av alla de slag. Skoldiscon där man dansade tryckare till "Dilemma" och "My heart will go on" och killarna hade händerna på ens bak. Jag vann ofta danstävlingar, jag vet inte ens varför själv. Och man frågade gärna en vecka innan om man skulle dansa tillsammans på discot, så man var paxad och ingrn annan kunde ta ens kille. Breakdance, popcorn, klisterleken och en avslutande dans till Gyllene Tiders "sommartider". Ibland hade vi klassfester och ibland spelade vi klädpoker och Ryska posten med regeln att de som inte spelade inte heller fick se på. Fråga chans åt andra, göra slut på samma sätt en timme senare.
Det bästa var att få stanna inne och rita istället för att gå ut på rasten om det var dåligt väder. Var det bra väder spelade vi Nigger, och ingen tog illa vid sig av lekens namn. Kramkull, bandy, fotboll, snöbollskrig, herren på täppan på balansgången, sitta i blå nätet eller hänga i knävecken på stängerna. Kapprum, inneskor, "spring inte i korridoren!", bibblan med alla mysiga soffor, Mitten med de läskiga tavlorna vars ögon följde en, fritids med sällskapsspel, sitta ute på lunchen om det var varmt, "kiosken" bredvid matsalen. Sikta mot stjärnorna, roliga timmen, ritagissaspring, akvariet med malarna, teater på scenen i mitten, lektionerna med Bernt, baka kakor inne på Fröet..
Globe-discon och dragpkåstret, då vi fick chansen att dansa tryckare med andra än bara killarna på våran skola. Jag kände så många från andra skolor så jag var häftig och fick presentera alla för varandra. En gång i femman gick jag på disco på lilltorpet i blått hår, blå mascara, blått läppstift och blå ögonskugga samt beige magkort jacka och matchande byxor, och såklart platåskor. Bara för att jag kunde, för att jag inte brydde mig om vad andra tyckte.

Högstadiet var annorlunda. Jag blev blondare i sjuan, tjuvrökte med de häftiga bakom slöjdsalen och hoppades att inte bli upptäckt av Lothar eftersom han ringde hem till föräldrarna. Skolka, hänga i fritidsgården, spela tvspel, hångla på toaletten och snacka skit med sina lika blonda vänner. Jävlas med elever man tyckte mindre om, sitta i fönstret och vara cool, känna sig gammal och äta godis. Skippa spanskan och idrotten och istället gå på stan eller ringa vänner på gruv och brits, spela snake på 3310, äta godis som inte finns längre. Skaffa nya vänner, smyga in på andra skolors discon för att träffa våra häftiga killar där, röka black devils, skjutsa varandra på pakethållaren, få skjuts på moppe, första fyllan, hb, häxblandning, mäsk. Spy, må dåligt, aldrig förstå meningen med alkohol. Hänga utanför donken och i icagaraget, vara allmänt stöddig och lyssna på Fronda.

Vi gick hem till varandra för att se om den andra var hemma, vi ringde hem till våra pojkvänner och hoppades att deras föräldrar inte skulle svara, vi letade upp andras nummer i telefonkatalogen för att kunna få tag på dem, om de inte var online på lunarstorm. Vi åt glass ur blå skattkistor med klistermärken och gnuggisar gömda på botten, vi köpte Bugg för 1kr styck och sånadär remmar på rulle med en karamell i mitten. Vi lekte Röda/Vita Rosen, burken och tatten, vi klättrade i träd och försökte lära oss skejta. Vi åt mellanmål hos varandra, oboy och limpmackor med ost, vi sov över även om det var hos grannen, vi tältade i trädgården och hade små discon hemma med hembakade chokladbollar och glittersmink. Vi våfflade håret och tvingade våra föräldrar att köpa nya platåskor till oss, vi slogs med våra syskon och sa att vi hatade dem fast vi inte gjorde det ens minsta lilla. Vi täljde gubbar och lekte hus med gamla tomma förpackningar, vi läste serietidningar och väntade på att nästa harry potter-bok skulle komma ut. Vi byggde snögubbar och igloos och bästa dagen i veckan var den när glassbilen kom. Att vara barn var fantastiskt.

Vi var den bästa generationen, och den sista att göra många av dessa saker. Jag är glad att jag inte är ett barn idag, uppväxt framför en surfplatta, vars sociala liv är facebook. Det är så synd. Den dagen jag får barn ska de få vara ute maaaasssor. Och de ska få skrapsår på knäna, gråta och låta mig plåstra om. De ska få vara barn, så som barn borde vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar