- 1990 - Falun, Dalarna -

onsdag 13 februari 2013

Dags att konvertera?

Om saker och ting inte går som det ska på hemmaplan flyttar jag till ett annat land och blir buddhist.
Det där med buddhismen är någonting jag faktiskt tänkt ganska seriöst på. Buddhismen handlar till stor del om att tänka på sina handlingar och förstå konsekvenserna som kan uppstå utifrån dem. Det handlar om karma, om att du får tillbaka vad du ger. Det handlar om att älska och att ge så mycket glädje och kärlek till andra som möjligt. Det handlar om att inte döda eller skada, inte förstöra. Om att inte ljuga och inte vara oskicklig. Buddhas lära handlar inte om några regler och inte heller om någon gud att be till och förlita sig på. Det handlar om riktlinjer och en vägvisare, och dessa riktlinjer är inget tvång att följa. Allt handlar om att vara en så bra människa som man kan, att se sitt inre och använda den bästa sidan av ens själ.

Jag är född kristen, jag är med i svenska kyrkan eftersom jag är döpt. Men jag tror inte på kristendomen, jag tror inte på gud, jesus eller på himmel och helvete. Däremot tror jag på att varje människa själv är ansvarig för sina handlingar, att det är en själv som styr vem man vill vara och att man därför kan påverka konsekvenserna i ens liv, påverka sin karma för att få ett så bra liv som möjligt. Jag tror även på att det finns en mening med allting som händer och att våra vägar mer eller mindre redan är förutbestämda och inte går att påverka. Jag tror inte på att man kan påverka vad som kommer att hända i ens liv, men jag tror att man kan påverka den man själv är som människa. Jag tror på ödet.

Så om jag nu skulle bestämma mig för att skippa den här ateist-grejen och faktiskt ta till mig en religion (även om vissa inte vill se buddhismen som det) sticker jag ner till första bästa tempel.

And that's that! Idag fyller Daniel år, imorgon är det alla hjärtans dag. Idag ska jag läsa hela dagen samt skriva en fanfiction. Imorgon eller på fredag ska jag göra mitt muntliga i Engelska, sen är jag klar. Jag väntar på böcker jag beställt för att kunna börja min kurs i företagsekonomi.
För övrigt har jag ännu inte fått något svar på om jag kommit in på kursen som börjar om 5 veckor eller inte. Jävla skola att vara sega. C'mon, c'mon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar