- 1990 - Falun, Dalarna -

måndag 4 augusti 2014

Ashes to ashes, dust to dust

Om någon har missat det har det brunnit i Sala i fem dagar, och det håller fortfarande på. Det är en skogsbrand som nu omfattar ca 10.000 hektar, vilket är en hel jävla del. Man försöker släcka från marken men även med hjälp av helikoptrar och speciella plan med vattenbomber som kommit in från Italien, men än har de inte fått slut på branden. Röken och askan, den får vi stå ut med. För ett par dagar sedan jobbade jag under tiden den tjocka röken la sig över Falun, idag var jag i Borlänge med mamma och Moa och denna gång var det värre. 

Såhär såg det ut när vi åkte till Borlänge, allt det grå är alltså rök.

Och jag hittade en bild på dt.se från roxnäs i Falun

Nu uppmanas vi att stanna inne och stänga fönster och ventilation. Man mår riktigt jävla dåligt av detta, det känns i halsen, näsan och ögonen. När jag snöt mig idag hade jag brunt smuts i näsan. Bilar, utemöbler och kläder på oss som varit ute är prickiga av aska som dalat ner som snö över Dalarna under dagen. Det är förfärligt, den största branden i Sverige i modern historia. Byar kring det drabbade området har fått evakueras, människor är tvingade ifrån sina hem och många har fått sina livsöden totalt förstörda. Skog som odlats i generationer, som varit en viktig ekonomisk källa för folk.. Helt borta. Jag tycker så synd om alla som blivit drabbade och jag håller tummarna för att ett kraftigt regnoväder kommer till Sala snarast! 

Imorgon ska jag jobba, och jag hoppas att det lugnat ner sig lite tills dess. Efter jobbet ska jag till vårdcentralen och träffa en sjukgymnast som ska kolla på min rygg!

I veckan kanske jag ska på visning för en lägenhet i centrum, och får jag den blir jag lyckligast i världen. Wöwööööö. 

Jag avslutar med en bild på min lilltös, efter hon är så fin. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar