- 1990 - Falun, Dalarna -

torsdag 30 augusti 2012

Ååh, inatt sov jag helt jättekonstigt. Men jag drömde en helskum dröm som jag fick lov att skriva ner på en gång för att inte glömma den!

Jag och Moa hade flyttat till en jättefin lägenhet i Stockholm, av någon anledning. Och antingen låg Sthlm nära Falun eller så bodde även min far och Lissi där. Hur som helst hälsade jag på dem och de hade tre katthonor som såg likadana ut. De hade tagit dit en hankatt i avelsyfte och en av honorna ploppade helt plötsligt ut 10 ungar! De såg inte ut som små korvar heller utan alla ungarna såg direkt ut som de gör efter de öppnat ögonen och är som sötast. En av dem var verkligen blodröd och var lika rund som Toulouse i Aristocats, men mer längre päls. Jag tänkte såklart att jag MÅSTE ha den katten eftersom det var en sån ovanlig färg, men jag fick berättat för mig att den skulle bli mörkbrun efter ett tag och bara se tråkig ut. Istället fastnade jag för en katt med halvlång päls, grå och med beiga fläckar lite här och där. Väärldens sötaste! Så jag frågade Lissi "Kan inte jag få tjingsa den katten?" ("tjingsa" är ett ord jag aldrig använder men jag gjorde det tydligen nu). Och hon sa nej. Jag bönade och bad och till slut sa hon "Du vet att din pappa inte anser att du kan ta ansvar efter vad som hände.." och jag försökte komma på vad hon menade, och hon fortsatte ".. när du blev påkörd.", och jag skrek ut "Över hälsenorna ja, och jag var ÅTTA!" så sa hon "Ja, det var inte så längesen.", och jag svarade "Men Lissi, jag är inte 8. Jag är 22!" Hon kollade på mig länge, och väldigt förvånat. Men hon gav inte med sig, jag skulle inte få någon katt. Det slutade med att jag började gråta och var skitsur. Så gick jag ut för att rensa hjärnan, och då var jag helt plötsligt i en skog utanför ett stort viltstängsel. Jag stod och kollade på skötare innanför stängslet som matade älgkalvar, och från ingenstans hade jag en kamera i handen och började fotografera. Efter en stund började marken skaka och en gigantisk, extremt ståtlig albino-älgtjur dök upp. Jag försökte få bilder på denna men min kamera var dålig och älgen stod aldrig stilla. Och sen, bara sådär, var jag innanför stängslet och stod på en trappa. Jag hade fortfarande kameran men det var jag som matade älgkalvarna och då såg jag med vad. Vi matade djuren med gröna lunchkuponger! Och jag hade lärt mig att om man matade kalvarna kom albinotjuren till slut, och mycket riktigt började marken skaka. Jag stod tillsammans med en vän från skåne som också matade djuren, och jag gav alla kupongerna till honom så att jag skulle kunna fota älgen. Jag fick ett par bra bilder, sen började marken skaka igen men mycket mer än tidigare, och då dyker det upp en jävla noshörning! Då förvandlades min skånska vän till en ren och jag stängde in honom med noshörningen så de fick slåss tills en skötare kom och sövde noshörningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar