- 1990 - Falun, Dalarna -

onsdag 5 september 2012


Jag önskar att jag i mina religionsstudier fick skriva mer fria texter och inte bara besvara en massa frågor.
Dock handlar mina två första uppgifter denna vecka om agnosticism och ateism, alltså om människor som inte tror på gud eller någon annan högre makt. Självklart är det mer ingående än så och handlar inte bara att man är utan tro, agnostiker är närmare en tro än vad en ateist är tillexempel.
Om jag fick skriva fria texter utifrån min egen syn på allting, då jag själv är 100% ateist, skulle jag ha så många exempel att ta upp på varför jag inte tror att det finns någonting högre som styr och ställer.

För några minuter sen gick jag in på Aftonbladets hemsida och fick ännu ett exempel. Jag tror inte att någon i Norden missat den senaste månadens sökanden och mysterier kring 16åriga Sigrid Giskegjerde Schjetnes försvinnande. Hon hittades i förrgår mördad och två män sitter anhållna misstänkta för mordet.
Artikeln jag nyss läste handlade om Sigrids farfar som berättar att ett av hans andra barnbarn dog på Utøya för lite mer än ett år sedan, bara 18 år gammal. Att först gå igenom hela den sorgeprocessen, att behöva begrava sitt barnbarn och allt som hör till och sen ett år senare gå igenom nästan samma sak igen. Båda hans barnbarn befann sig på fel plats och det var en slump att det var just de som förolyckades.

Jag kan inte föreställa mig alla tankar som cirkulerar kring i huvudet på denna släkt och familj. Jag tror aldrig att de kommer få ett riktigt svar på varför, eller vad som kunde varit annorlunda om allt som ledde dehär två unga personerna till dessa platser inte hade hänt. Det är så orättvist hur mycket dåligt som händer vissa människor. Jag förstår inte hur jag kan sitta här och klaga på en jävla förkylning!

Jag vet iallafall en sak som jag håller fast vid;
Det finns ingen gud.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15392160.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar